onsdag 7 juni 2017

Red Queen #2, Glass Sword

(Kan innehålla spoilers)

Författare: Victoria Aveyard
Titel: Glass Sword
Serie: Red Queen #2
Sidor: 444
Utgivningsår: 2016
Bokförlag: HarperTeen

Trots alla händelser, trots alla svek så ger Mare inte upp utan hon beger sig ut för att hitta de andra röda silvrarna, för att de ska kunna hjälpa till i kriget mot Maven. Men det gäller att hitta dem snabbt eftersom Maven också är ute efter dem, och om de är i Mavens händer kan man bara förvänta sig det värsta. 


Kort sammanfattning: Jag tyckte om den, men den hade sina fel.

Och jag går in på det direkt, det största problemet jag hade med andra delen i Red Queen serien var att Mare kändes så överdramatisk. Man förstår att hon har gått igenom jobbiga saker, men att hennes berättarröst verkligen måste överdramatisera det ut igenom HELA boken. Jag vet inte om det är meningen att man ska bli trött på Mare efter den här boken, men jag blev definitivt det.

Jag tyckte också att vissa personers reaktioner var väldigt underliga. För visst var Mare's berättarröst väldigt dramatisk, men det kändes som att personerna runt omkring henne inte hade någon hänsyn till att hon är en SJUTTONÅRIG flicka som nyss har gått igenom slaverier och svek, följt av att en förväntan läggs på henne om att hon ska vara med och "rädda världen". Trots allt detta så hade hennes kamrater inga problem med att skylla på henne och anklaga henne för att göra fel beslut.

Det känns väldigt ironiskt märker jag nu, Mare är överdramatisk men ändå tycker jag att hennes vänner inte uppfattar hennes situation som dramatisk nog. Men ja, precis så kände jag.

Förutom det här så tyckte jag om boken. Många böcker som är andra delen i en serie brukar ha en tendens att vara väldigt sega och osammanhängande, men trots ett par brister (som nämnts) så tyckte jag att det var en väldigt bra pacing igenom hela boken och det hände hela tiden nya saker. Man blev inte ointresserad som läsare.


Bok 1: Red Queen
Bok 2: Glass Sword

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar