måndag 2 december 2013

Diary of a Wimpy Kid #1, Gregs Bravader

Författare: Jeff Kinney
Titel: Dagbok för alla mina fans: Gregs Bravader
Originaltitel: Diary of a Wimpy Kid
Serie: Diary of a Wimpy Kid #1
Sidor: 223
Utgivningsår: 2007

Det här är en loggbok, inte en dagbok såsom titeln säger. Och den handlar om Greg Heffley och hans liv i skolan, där alla killar är större och snyggare än han själv och inga tjejer ser honom, och hemma med hans jobbiga familj och bästa vännen Rowley, som är en aning dummare än han själv.


Den här boken var precis i min smak. Helt oseriös och massor av teckningar. Även om det är en barnbok för 9-12 års ålder, så var den ändå lika kul för mig att läsa. Fast o andra sidan är jag rätt barnslig själv. Men den var ändå skön att läsa som omväxling till alla tjocka engelska böcker jag håller på att läsa, med massor av text sida efter sida.

Jag undrar dock om den skulle ha blivit mer annorlunda på engelska. Jag ångrar att jag inte skaffade den på engelska istället, för alla skämt och sådant brukar bli så mycket roligare. Men den var fortfarande så dumt kul på svenska, så det går nog lika bra att läsa den även fast det inte är originalspråket.

Greg var nog den bästa personen i boken och han hade så dumma idéer och lösningar. Hans kompis Rowley var nog ännu värre på den delen, men han var ganska underhållande han med. Min favoritdel var när Greg skrev tackkort till släkten för julklapparna. Ostnudden var också rätt kul.

Kommer helt klart läsa andra boken när jag hittar den! Om jag hittar den det vill säga.

//Therese


Bok 1: Gregs Bravader
Bok 2: Rodrick Rules




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar