måndag 15 augusti 2016

Moonglass

Författare: Jessi Kirby
Titel: Moonglass
Sidor: 232
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Simon & Schuster Books for Young Readers

När Anna var liten brukade hon och hennes mamma leta efter havsglas på stranden. Men en dag gick hennes mamma rakt ut i vattnet... och kom aldrig tillbaka. Anna blev lämnad kvar endast med en kollektion av vackert glas att minnas hennes mamma av.
Tio år efter hennes mammas död bestämmer sig Annas pappa för att de ska flytta tillbaka till stranden där hennes föräldrar träffades, trots att Anna vill allt annat än att vara omringad av platsen där hennes mamma växte upp.


Jag har förstått att det var Jessi Kirby's första bok, och för att vara en första bok var den väldigt vacker. Tyvärr så fann jag den lite seg och jag var inte förtjust i Annas personlighet, att flirta med alla pojkar och att hon kändes så dömande när det kom till andra människor, även om jag trots allt ändå tror att vissa tonåringar tänker på det här sättet, så var hon inte en karaktär i min smak.

Så det tog längre än nödvändigt för mig att läsa igenom den. Det jag fann mest intressant var delarna som handlade om hennes föräldrar och framförallt hennes mamma, med tanke på att hela boken kretsade kring det. Jag kände hela tiden att jag ville veta mer om vad som hade hänt och vad hon aldrig vågade prata om. Jag hade dock önskat lite mer information och lite oftare.

För övrigt var det en väldigt somrig bok, och påminde lite om Sarah Dessen's böcker. Det är böcker som den här som får en att bygga upp en bild om den perfekta sommaren, en otroligt härlig bild, speciellt för mig själv som finner sommaren som den bästa tiden på året.


Men tyvärr för att jag egentligen aldrig fann boken så intressant förutom delarna om det förflutna, och de känslor och relationer som var inblandade emellanåt, så ger jag bara den här boken tre stjärnor. Den var bra och jag kan gissa att många andra finner den mycket bättre än vad jag själv gjorde, men jag fastnade tyvärr aldrig i den så den kändes väldigt seg för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar