tisdag 21 juni 2016

Finishing School #1, Etiquette & Espionage

Författare: Gail Carriger
Titel: Etiquette & Espionage
Serie: Finishing School #1
Sidor: 307
Utgivningsår: 2013
Bokförlag: Little, Brown Books for Young Readers

Fjortonåriga Sophronia är en plåga för hennes stackarns mor. Hon är mer intresserad av att plocka isär klockor och klättra i träd, på möbler och på människor än vett och etikett. Mrs. Temminnick är desperat och skickar iväg sin dotter till Mademoiselle Geraldine's Finishing Academy for Young Ladies of Quality. 
Men skolan är inte riktigt vad Mrs. Temminnick hade tänkt sig, för inte nog med att man lär sig att dansa, klä upp sig och etikett, så lär man sig också hur man till exempel kan lönnmörda någon -- på ett artigt sätt förstås!


Den här boken har jag velat läsa länge, och trots den var underhållande så var den ändå inte en av mina favoriter. Jag tror helt enkelt att det beror på att den inte var min typ av bok, men jag tycker otroligt mycket om hela konceptet av boken med ett viktorianskt tema och puffiga vackra klänningar och sedan spioner och mysterium.

Jag älskar språket i boken även om det var OTROLIGT mycket svåra engelska ord som jag inte kan. Under vissa delar var det så pass mycket ord så att jag inte riktigt visste vad som hände i boken. Det var trots allt ett stort problem, men för övrigt så tyckte jag om språket.

Boken påminde mig om Harry Potter serien. Den var väl på sätt och vis uppbyggd på samma sätt med skolåret och att det var massor av händelser, och det var en väldigt mysig känsla.

Jag rekommenderar den till de som tycker om Harry Potter serien men vill ha en annan "version" av Harry Potter.

Tyvärr så ger jag själv den bara 3 stjärnor eftersom den egentligen inte föll mig i smaken, men jag tycker fortfarande om den. (Åh vad svårt att förklara, jag tycker om allting med boken men jag tyckte inte att den var så "kul att läsa". Ah, den var inte beroendeframkallande för mig, så att jag inte kände att "Jag vill läsa min bok!".)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar