tisdag 9 augusti 2016

Caster Chronicles #1, Beautiful Creatures

Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Titel: Beautiful Creatures
Serie: Caster Chronicles #1
Sidor: 517
Utgivningsår: 2013
Bokförlag: Bokförlaget Semic

Gatlin har alltid vart en tråkig småstad där man ska vara på ett visst sätt för att passa in och där det aldrig händer någonting intressant. Ethan Wate vill bara bort därifrån och längtar varje dag efter någonting nytt och annorlunda.
Och det får han när Lena plötsligt flyttar dit med sitt svarta lockiga hår och sina gröna ögon, och med sig tar hon det största orkan ovädret någonsin.


Jag har nog haft den här boken sedan jag var 14-15 kanske, men jag har aldrig orkat läsa den. Jag minns att jag började en gång för många år sedan, men jag gav upp lika fort igen. Den är så tjock, och dessutom har den aldrig riktigt intresserat mig.

Men nu bestämde jag mig för att ÄNTLIGEN ge den en chans. Efter flera år i bokhyllan blev den äntligen läst. Och den var väldigt bra måste jag säga. Den var intressant, med en spännande handling och bra karaktärer. Handlingen påminde mig väldigt mycket om Cirkeln med all magi och sådant, medan kärlekshistorian mellan Ethan och Lena samt de sociala kretsarna i skolan påminde mig otroligt mycket om Eleanor & Park, med det här "en annorlunda tjej kommer till en tråkig småstad och blir mobbad för att hon inte passar in".

Jag fastnade dock aldrig riktigt för personerna eller för handlingen för att kunna ge den mer än 4 stjärnor (5 brukar jag räkna som att det är en bok som JAG älskar, så bara för att en bok får 4 betyder absolut inte att den är sämre, utan bara att den inte var i MIN smak).

En liten sak jag tyckte extra mycket om med boken var alla små detaljer som togs upp emellanåt. Sådant som inte hade någonting med handlingen att göra men som ändå la till lite så att karaktärerna fick mer personlighet och så att man kände att det fanns mer till den här världen än vad bara boken handlade om.


Bok 1: Beautiful Creatures
Bok 2: Beautiful Darkness
Bok 3: Beautiful Chaos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar