onsdag 7 juni 2017

Six of Crows

Författare: Leigh Bardugo
Titel: Six of Crows
Serie: Six of Crows #1
Sidor: 462
Utgivningsår: 2015
Bokförlag: Henry Holt and Company
Längd: 15h 41min
Berättare: Jay Snyder, Brandon Rubin, Fred Berman, Lauren Fortgang, Roger Clark, Elizabeth Evans, Tristan Morris

Tjuven Kaz Brekker har fått det mest riskfyllda uppdraget han någonsin vart med om, till ett pris som är mer än han någonsin vågat drömma om. Det enda han behöver göra är att bryta sig in i ett militärt fäste som ingen någonsin har kommit ut från, rädda en fånge som kan utsätta hela världen för kaos, och överleva länge nog för att spendera hans framtida pengar. Och så behöver han ju hitta ett gäng som är villiga att följa med på det här självmordsuppdraget. 


Jag började med att låna den här boken på biblioteket, men efter ett par veckor av att jag inte ens hade kommit halvvägs så bestämde jag mig för att testa börja lyssna på ljudboken istället.

Jag hade väldigt svårt att hänga med i början av boken, jag vet inte om jag var ouppmärksam eller om det faktiskt var boken som var (förlåt) dåligt skriven. Men det kändes som att man blev inslängd i en helt ny värld med massor av nya namn och ord helt utan någon förklaring, och DET tyckte jag inte om.

Det blev så klart bättre när man hade kommit en bit, men jag tror det tog ungefär 100 sidor innan jag äntligen började hänga med så att det blev intressant. Det här är nog en orsak till varför det tog så länge för mig att läsa den. Men jag kan ju säga direkt att det fanns flera bitar igenom hela boken där jag inte riktigt visste vad som hände. Det kändes väldigt synd, speciellt med tanke på det fantastiska betyget boken har (åtminstone på Goodreads), och jag hade gärna velat ge den en femma som 60% av alla andra personerna som läst den har gjort. Men tyvärr.

Däremot så tyckte jag extremt mycket om det som jag faktiskt hängde med (vilket är en större del än vad jag kanske har fått det att framstå som). Jag älskade karaktärerna och känslorna boken utgav. Jag gillade hela den nya världen man introducerades till, och jag gillade de olika karaktärernas bakgrunder och berättelser. Och man kan ju helt enkelt inte låta bli att börja shippa Inej och Kaz. Jag tyckte om äventyret, och jag tyckte om Kaz's hårda fighting personlighet i en liten tonårings kropp. Det påminde mig väldigt mycket om Luffy i One Piece. En annan sak jag gillade väldigt mycket var humorn som smög sig fram här och där.

Jag vill verkligen läsa/lyssna på nästa bok nu, speciellt efter slutet i första boken. Förhoppningsvis hänger jag med bättre i nästa del utav serien.

Rekommenderar för: Er som vill uppleva en ny fantasyvärld med magi och äventyr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar