måndag 27 februari 2017

Francesca

Författare: Melina Marchetta
Titel: Francesca
Originaltitel: Saving Francesca
Sidor: 273
Utgivningsår: 2003

Francesca har börjat i en ny skola. En katolsk före detta pojkskola där jämställdhet stavas tjejtoalett och minsta försök till humor bestraffas med kvarsittning. Francesca saknar sin gamla skola och sina gamla vänner, och inte nog med det så har hennes mamma också fått ett sammanbrott och kan knappt lämna sängen. 


Jag har länge velat läsa den här boken och äntligen så lyckades jag hitta den på biblioteket!

Men hur ska jag sammanfatta den... Den var väldigt mörk. Mörk på ett deprimerande sätt, om en flicka som dras in i sin mammas depression, och mörk på ett sätt att allt ansvar blir att ligga på Francesca.

Nu är det kanske en vecka sedan jag läste ut boken, men jag har för mig att jag tyckte att hennes depression och problem kändes väldigt realistiska.

En sak jag tyckte var jobbig däremot var alla namn! Jag kunde speciellt aldrig hålla reda på vem som var Thomas och vem som var William, eftersom jag tyckte att de dessutom påminde om varandra personlighetsmässigt. Men det fanns flera andra förutom dem som nämndes ett par gånger men som jag ändå aldrig höll koll på.

En annan sak som var intressant var ju att den utspelade sig i Australien. Och jag skulle gissa att den inte utspelar sig i vår tid? Men jag är inte säker. Det fanns små saker som jag tyckte att tydde på det, som att hon inte verkade ha en mobiltelefon och bara hela grejjen med att de brukade ha pojk och flickskolor känns ganska gammal. Men sedan vet jag ju inte hur de har det i Australien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar