onsdag 1 februari 2017

I dina ögon

Författare: Sarah Dessen
Titel: I dina ögon
Originaltitel: Saint Anything
Sidor: 446
Utgivningsår: 2016 (2015)
Bokförlag: Rabén & Sjögren

Sydney's bror Peyton sitter i fängelse och hennes föräldrar fokuserar bara på honom. Det gör det inte så mycket bättre när alla i hennes skola dessutom vet att hon är syster till en brottsling, och dömer henne utifrån det, och Sydney väljer till slut att byta skola så att hon för omväxlingsskull ska vara någon annan än Peyton's syster. Därigenom lär hon känna familjen Chatham, som behandlar henne som en del av familjen.


Då har jag åter igen läst en Sarah Dessen bok, och jag tyckte som vanligt om den väldigt mycket. Men lite annorlunda kändes det att den inte utspelade sig över sommaren, utan över hösten den här gången. Jag är så van vid att Dessen's böcker = sommar.

Jag har egentligen inte så mycket att säga om den. Nackdelen med Dessen's böcker är att alla känns väldigt likadana, så recenserar jag en så kan jag egentligen nästan ha samma recension till nästa bok. Jag tyckte om karaktärerna, och jag tyckte om hela grejjen med att Peyton har vart i rampljuset och att Sydney inte fått synas. Även om det här kan göra mig väldigt ledsen och arg så är det ett ämne jag finner ganska intressant. Det jag däremot finner mindre intressant är hur hennes föräldrar inte bryr sig om någonting som gäller henne ända tills hon vill ut och träffa sina kompisar eller någonting liknande. Sådant gör mig extremt irriterad, och jag skulle ju gärna slippa sådana böcker..

Kapitlen var dock väldigt långa. Jag brukar föredra korta eller i alla fall kortare kapitel eftersom jag tycker om att kunna avsluta en bok lite när som helst utan att behöva försöka komma ihåg var jag var när jag avslutade. Men det är bara en småsak.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar