tisdag 4 oktober 2016

The Infernal Devices #1, Clockwork Angel

Författare: Cassandra Clare
Titel: Clockwork Angel
Serie: The Infernal Devices #1
Sidor: 479
Utgivningsår: 2010
Bokförlag: Simon & Schuster

Året är 1878 och Tessa anländer i London för att bo hos sin bror efter att hennes moster har dött. Men så fort hon kommer dit blir hon bemött utav två kvinnor som säger sig komma i hennes brors ställe, och snart blir hon inkastad i en värld utav övernaturliga varelser och får lära sanningar om sig själv som hon aldrig hade anat.


Det första jag slogs utav gällande den här boken var hur otroligt mycket den påminde mig om The Mortal Instruments. Den utspelar ju sig i samma värld, och till och med vissa människor och namn är detsamma som har nämnts i The Mortal Instruments. Dessutom så kändes Tessa och Will precis som Clary och Jace, vilket kändes väldigt tråkigt och fantasilöst.

Däremot så gillade jag väldigt mycket hur mörk den här boken var, det var så länge sedan jag läste The Mortal Instruments, så jag kan inte säga säkert att den serien var lika "grotesk" som vissa delar i den här boken var. Men jag tyckte otroligt mycket om spänningen och mysteriet i den här boken, att den var lite kuslig.

Boken höll sig intressant igenom hela, och även om den kändes väldigt lång till en början (500 sidor för första delen i en serie känns så extremt för mig), så gick den ändå fort att läsa.

En karaktär jag inte tyckte om dock, var Will. Han var så otrevlig hela tiden, och jag hoppas ändå att Tessa inte blir tillsammans med honom i slutet, jag vill verkligen inte att den här "bad-boy karaktärer som alltid kommer och räddar huvudpersonerna men är dryga och otrevliga tillbaka men till slut visar sig att de egentligen bara bryr sig men inte vågar visa det" ska fortsätta, jag är så trött på alla kvinnliga huvudpersoner som faller för de dryga, tuffa karaktärerna.
Men det återstår att se.


Bok 1: Clockwork Angel
Bok 2: Clockwork Prince
Bok 3: Clockwork Princess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar