tisdag 17 september 2013

The Mortal Instruments #1, City of Bones

(Kort sammanfattning!)

Författare: Cassandra Clare
Titel: Stad av skuggor
Originaltitel: City of Bones
Serie: The Mortal Instruments #1
Sidor: 527
Utgivningsår: 2007

Jag måste börja med att säga att eftersom det är ett tag sedan jag läste den här boken, så kommer det inte bli en "perfekt" recension, men jag vill ändå berätta om den innan jag fortsätter till #2 City of Ashes.

Clary är en helt normal tonåring som bor i New York. En kväll lyckas hon äntligen få med sig sin bäste vän Simon till en klubb hon gillar. Men på klubben får hon plötsligt syn på tre ungdomar som dödar en kille, och det konstigaste är, Clary är den enda som kan se det! Följande dag träffar hon på en av ungdomarna, Jace, och senare på kvällen försvinner dessutom hennes mamma.


Det första jag tänkte när jag öppnade boken var ungefär: "Gud, vad jobbigt, det är skrivet i tredje person.". Jag trodde därför att det skulle bli en tråkig bok, som man inte kunde leva sig in i, eftersom jag normalt läser böcker skrivna i första person.

Men jag hade helt fel.

Jag var helt fast i boken när jag började och jag minns att jag låg hela dagarna i soffan och läste. Så fort jag lade ifrån mig boken fick jag koncentrera mig för att inte tänka vidare på den. Jag blev helt förälskad i Jace och speciellt relationen mellan Jace och Clary.

Jag blev också helt förvånad emellanåt. Clare hade skrivit så att jag kunna föreställa mig vad som skulle hända härnäst, och jag var helt 100 på det, men helt plötsligt så hände något helt annat som jag inte ens hade räknat med. Det hände flera gånger, och jag måste säga att jag tycker om böcker man inte kan förutsäga.

Jag fick också reda på kort därefter att filmen City of Bones kom ut alldeles nyligen! Jag har inte sett den och har inte planerat att se den än heller, först vill jag läsa böckerna!

Jag rekommenderar den här serien till de som har läst Hush Hush (Fallen Ängel), jag tyckte att den påminde lite, med både personerna och de plötsliga händelserna.

//Therese



Bok 1: City of Bones
Bok 2: City of Ashes
Bok 3: City of Glass
Bok 4: City of Fallen Angels

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar