fredag 23 maj 2014

The Mortal Instruments #3, City of Glass

(OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare böcker.)

Författare: Cassandra Clare
Titel: City of Glass
Serie: The Mortal Instruments #3
Sidor: 492
Utgivningsår: 2009

Clary har fått veta att en person vid namn Ragnor Fell kan hjälpa hennes mamma att vakna upp. Det betyder att hon måste resa till Idris, men inte nog med att resa till staden utan tillstånd är förbjudet, så vill Jace inte att hon följer med heller. Clary tar sig dit på egen hand och träffar snart på en mystisk, snygg kille vid namn Sebastian som dessutom erbjuder sig att hjälpa henne leta rätt på denne Ragnor Fell.


Herregud vad det tog tid för mig att komma igång med denhär boken. Jag köpte den i oktober någon gång, och försökte börja med den då redan, men början av boken var så otroligt seg. Det var först när hon faktiskt hade kommit till Idris och hittat Jace som jag började tycka att det blev roligare att läsa. Jag minns ärligt talat knappt vad som hände innan det.

Efter att jag hade kommit in i boken så gick det riktigt fort. Den var inte så att man fastnade i den som jag tyckte att första boken var, men när jag inte läste kunde jag ändå inte sluta tänka på den. Och började jag på ett nytt kapitel och tog en paus någonstans mitt i, så längtade jag bara tills nästa gång jag skulle få läsa.

Jag gillar när böcker har överraskningar, så att man faktiskt känner sig förvånad när man läser. Första boken är nog en av de få böcker jag faktiskt nästan blivit chockad av att läsa. Men även i den här delen kom det tillfällen då man blev överraskad. Annars måste jag säga att alla draman är ganska förutsägbara. Om man tänker efter lite kommer man ganska snabbt fram till hur allt ligger till.

Det känns för övrigt som att man får se flera personers POV. Förut var det mest om Clary, Jace & Simon, men nu var till och med mindre biroller med. Jag hade ingenting emot det, utan det kändes rätt kul att få veta hur alla tänkte. Clare skriver ju trots allt inte i första person, men man märker ändå skillnad när hon byter personer.

Jag har redan köpt nästa del, och hoppas att den kommer bli mycket lättare att komma igång med än den här.

//Therese


Bok 1: City of Bones
Bok 2: City of Ashes
Bok 3: City of Glass
Bok 4: City of Fallen Angels

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar