fredag 13 juni 2014

All American Girl #2, Nu eller aldrig

Författare: Meg Cabot
Titel: Nu eller aldrig
Originaltitel: Ready Or Not
Serie: All American Girl #2
Sidor: 235
Utgivningsår: 2005

10 saker som Samantha Madison inte är redo för: 10 - Tillbringa Thanksgiving med presidenten på Camp David. 9 - Och dessutom hans son, Sam's pojkvän. 8 - Som verkar vara inne på att ta deras förhållande ett steg längre (sonen, menar jag). 7 - Vilket Sam råkade säga i MTV. 6 - Där hon egentligen skulle stödja presidentens syn på familjer. 5 - Plus att klara av sitt arbete i en videobutik. 4 - samtidigt som hon är ungdomsambassadör för FN. 3 - Och hon blir antastad på tunnelbanan för att vara "flickan som räddade livet på presidenten". 2 - Och första gången någonsin får hennes syster inte killen hon gillar. Och 1 - Få reda på att rita levande modeller är detsamma som nakna människor.
Tydligen var det här andra boken i en serie, vilket jag inte lade märke till förrän nu när jag redan har läst klart den. Den gick bra att läsa ändå, men jag kommer nog inte läsa första boken.

Det här var då typ en bok full av listor. Efter varje kapitel fanns en liknande lista som den ovanför med punkter från 10-1. Det var ganska kul men på samma gång känner jag att boken skulle haft samma betyg utan dem. De gjorde alltså inget för att få mig att gilla boken mera.

För övrigt tyckte jag att boken kändes väldigt lättläst och dessutom om det inte vore för att nästan hela boken handlade om vare sig hon var redo eller inte att ha sex med sin pojkvän, så skulle jag kunna säga att den passade bättre för 9-12 åringar. I alla fall på sättet den var skriven. Dessutom att Sam var 17 år (om jag nu minns rätt) känns inte som rätta åldern att beskriva henne. Nu vet jag ju inte om de är barnsligare i Amerika, men jag skulle snarare säga henne som 14-15.

Boken hade egentligen ingen speciell handling, förutom biten med att hon var osäker för att ha sex första gången. Men det kändes ändå inte uttjatat på något intimt sätt, som andra böcker som handlar mycket om sex brukar bli. Den här kändes mera oseriös och rolig.

Jag har läst av Meg Cabot's böcker förut, men jag måste säga att de var bättre än den här. Det kan ju bero på att jag nu inte läste första boken i den här serien också, men jag tror inte att det har så stor betydelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar