lördag 28 juni 2014

House of Night #1, Marked

Författare: P.C. Cast & Kristin Cast
Titel: Marked
Serie: House of Night #1
Sidor: 306
Utgivningsår: 2007

Zoey Redbird ser en kille ståendes utanför hennes skåp igen. Hon verkar vara den enda som ser honom, och han är inte direkt mänsklig heller. Han är den som sätter ett märke i Zoey's panna. Ett märke som betyder att hon kommer bli en vampyr. Understrykes "kommer bli". Hon är inte en ännu, bara om hon överlever förvandlingen. För att överleva måste hon alltså flytta till House of Night, skolan för blivande vampyrer. Efter att hon berättat för sina föräldrar förstås. 


Den här boken var bra. Kortfattat. Jag läste Vampire Academy för 3 år sedan och jag älskade den serien, och jag funderade flera gånger när jag stod i bokhandeln om jag skulle köpa House of Night, eftersom jag hade hört att den var väldigt lik Vampire Academy. Men jag gjorde det aldrig utan det är först nu jag har lånat boken och faktiskt läst den. Och den var bra.

Det kändes egentligen som att hela boken bara var ett intro till hela serien, vilket den också var, men det känns som att hela boken bara var de 5-6 första kapitlen och inte en hel bok. Den gick väldigt snabbt att läsa och hölls intressant igenom hela. Det mest tråkiga var att de tog upp varje lektion av första dagen och ritualerna. Det kändes mest bara onödigt att läsa vad de höll på med på varje lektion, och framförallt att lägga oftast ett helt kapitel på varje sak. Ritualerna kändes också som 2 kapitels onödigt babbel, så jag hoppade över det mesta av det.

Något jag gillade var beskrivningarna av allting, det kändes ordentligt och man kunna se allting framför sig ganska perfekt. Personerna gillade jag också, även fast Aphrodite var lite överdrivet typisk bitch och Erik var den överdrivet "skolans snyggaste kille som blir kär i den nya tjejen". Stevie Rae var nog min favorit i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar