lördag 28 maj 2016

Matched #2, Korsad

(OBS! Kan innehålla spoilers.)

Författare: Ally Condie
Titel: Korsad
Originaltitel: Crossed
Serie: Matched #2
Sidor: 364
Utgivningsår: 2013
Bokförlag: Raben & Sjögren

Cassia beger sig till de Yttre Provinserna för att hitta Ky, som har deporterats till en säker död vid fronten. På vägen av sitt sökande får hon dessutom reda på en motståndsrörelse till Samfundet, som hon genast blir intresserad av. Om det finns en Revolt finns det flera som Cassia och Ky, och finns det flera som Cassia och Ky så kanske det finns hopp om att de ska kunna leva tillsammans trots att Ky är en avvikelse. 


Trots att den föregående boken inte var någon höjdare bestämde jag mig för att testa läsa bok 2. Den var inte mycket bättre, måste jag tyvärr säga.

Jag tror att min nackdel med böckerna är att jag tycker att karaktärerna känns rätt ihåliga. De alla är tysta och mystiska och inte särskilt realistiska. De saknar mer personligheter. Jag skulle nästan säga att Eli är den karaktär med mest personlighet. Han reagerar på saker och han är lite fegare än de andra. De andra verkar inte ens överväga det faktum att klättra på bergsväggar eller göra andra livsfarliga saker.

För övrigt skulle jag säga att jag ändå föredrog den här boken för jag kände att den på sätt och vis hade ett mål. Deras mål var att hitta Revolten. Och då kände också jag att jag hade något att se fram emot medan jag läste. Tyvärr så började det här i mitten av boken ungefär, så den första delen av boken tyckte jag var rätt ointressant.

Jag får se om jag läser sista delen, det är ju trots allt bara en bok till. Men det är inte en serie för mig helt enkelt.


Bok 2: Korsad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar