söndag 24 juli 2016

Penryn & the End of Days #1, Angelfall

Författare: Susan Ee
Titel: Angelfall
Serie: Penryn & the End of Days #1
Sidor: 326
Utgivningsår: 2011
Bokförlag: Hodder and Stoughton

Sex veckor har gått sedan apokalypsen uppstod och änglarna började förstöra världen. Ingen vågar gå ut på grund av gäng som vandaliserar gatorna på dagarna, och onaturliga varelser som rör sig omkring om nätterna. 
En dag blir en hjälplös liten flicka kidnappad utav en ängel, och hennes 17-åriga syster Penryn bestämmer sig för att göra vad som helst för att få henne tillbaka. Även om det innebär att ta hjälp utav fienden.


Jag brukar inte läsa apokalypser. Eller post-apokalypser, eller vad den här nu skulle kategoriseras som. Och för den anledningen har jag inte en sån stor erfarenhet utav hur de brukar vara. Det mesta jag har sett utav en apokalyps, är the Walking Dead spelet, så min första tanke gällande boken var att den påminde väldigt mycket, men nu i efterhand tänker jag att det är nog bara så som apokalypser utspelar sig.

Hur som helst, trots att boken både var spännande och intressant så var den inte i min smak. Jag tog mig otroligt segt igenom hela boken, trots att den bara är 300 sidor lång, och det var flera gånger då jag blev väldigt lätt distraherad utav annat medan jag läste den. Så jag fastnade helt enkelt aldrig.

En annan sak jag INTE tyckte om, var Penryn och Raffe, och hur otroligt otrevliga och dryga de var mot varandra. Jag gissar att författaren ville ha två karaktärer där det går från att vara fiender till att de egentligen bryr sig om varandra men båda är för stolta för att visa det. Men det gick inte riktigt hem här kände jag.

SAKER JAG DÄREMOT TYCKTE OM var alla sjuka blodiga scener. Det gjorde att man fick lite frågor om hur gick det här till, och varför. Och det kändes väldigt intressant.

Hur som helst, trots att jag störde mig på en del saker, känner jag ändå att jag inte tänker ge upp på serien. Om jag kommer förbi del 2 någon gång, så ska jag ta och läsa den med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar