lördag 9 juli 2016

The Selection #1, The Selection

Författare: Kiera Cass
Titel: The Selection
Serie: The Selection #1
Sidor: 327
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: HarperCollins Children's Books

The Selection är en chans för förändring för livet. Det innebär en tävling om prins Maxon's hjärta, men för America Singer innebär det att välja bort hennes hemliga förälskelse, och att lämna sitt hem för ett pris hon inte vill ha. 


Åh jag har velat ha den här boken otroligt länge. Den har ett sådant vackert omslag, och dessutom låter den så intressant med sina vackra prinsessklänningar och kärlek. Och den levde upp till mina förväntningar. Den var superbra!

Jag fastnade från sekunden jag började, i stort sett. Jag drogs med i alla känslor som America upplevde, all kärlek mot Aspen i början, och sedan all uppgivenhet, saknad och tomhet. Jag kände att det var en bok där jag verkligen kunde kopplas till huvudpersonen, och där jag verkligen växte i samma takt som henne.

Dessutom var den intressant och lättsam. Jag tycker väldigt mycket om hela tävlingen, även om den känns lite cheesy, så hade den trots allt en anledning jag godkänner. Att Maxon då aldrig haft en chans att ta sig utanför slottet och träffa andra människor.

Jag tycker om språket i boken, och hur America är som person, och att hon håller sig till sin personlighet.

Det ända jag är lite ledsen över är då triangeldramat. När jag läst böcker tidigare med triangeldraman så har jag alltid lyckats fästa mig vid personen som huvudpersonen inte väljer, så jag har ingen vidare erfarenhet om man ska kalla det så. Jag vet dock inte själv om jag föredrar Aspen eller Maxon, men för tillfället och i slutet av bok nummer 1 är jag väl "Team Maxon".

Jag har nästan ingenting negativt eller kritiskt att säga gällande den här boken, så det var väl inte mycket till en recension kanske. Så jag gör så här:

Rekommenderar till: #1. Ni som sett/läst The Hunger Games och vill läsa om en värld som liknar den med olika "castes" som det kallas i den här boken.
#2. Ni som gillar mysiga böcker om kärlek och känslor, där prinsessklänningar och prinsar kanske till och med är en bonus.


Bok 0.4: The Queen
Bok 0.5: The Prince 

Bok 1: The Selection
Bok 2: The Elite

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar